IT för finanstjänster

En av de branscher som haft möjlighet att utnyttja hela Internets potential är finansbranschen som tack vare Internet nu når ut till en än större grupp av kunder. Företag och privatpersoner har sedan Internets begynnelse kunnat logga in på sin bank för att läsa information och göra en del transaktioner. Sedan slutet av 1990-talet har företag också kunnat använda finansbolagens system för att fakturera sina kunder men också för att sälja eller belåna sina fakturor.

Det skulle dock dröja till år 2004 innan finansbolagen kunde börja erbjuda finansiella tjänster på nätet till privatpersoner. Då lanserades den första sidan som erbjöd kunderna möjlighet att erhålla ett snabblån. Allt skedde över nätet, registrering av ansökan och ett lånebesked direkt på skärmen och sedan pengarna utbetalda inom några minuter till bankkontot.

IT-systemen för de så kallade sms-lånen var bara början. Snart kunde finansbolag erbjuda privatpersoner möjligheten att ta blancolån, bolån, billån, erhålla krediter och handla mot faktura, utan att behöva lämna soffan. Istället skedde ansökan på nätet och kreditupplysningar gjordes automatiskt. Så snart en handläggare granskat och godkänt ansökan betalades pengarna ut direkt, oftast redan samma dag.

Sparande på nätet

Sedan år 2005 har finansbolagen haft möjlighet att ansöka om banktillstånd och därmed också kunnat utöka sitt utbud av finansiella tjänster med olika sparformer. Det betydde att privatpersoner kunde göra insättningar till ett fiktivt konto hos ett finansbolag till en betydligt högre ränta än vad bankerna kunder erbjuda sina kunder. Dock finns det vissa finansbolag som inte har någon insättningsgaranti vilket kan innebära att du kan förlora dina sparade pengar om finansbolaget går omkull.

Även sparkonton hanterades över Internet, då finansbolagen inte har några bankkontor att besöka. Genom Mina sidor kunde privatpersoner se hur mycket ränta de tjänat och även begära uttag av sina pengar.