Öka din tillgänglighet

I takt med att kraven på webbsidors tillgänglighet ökar måste man börja se över hur det är ställt med ens webbsidor. Det kan nämligen påverka sökmotorernas sökningar negativt om man inte passar sig. Naturligtvis vill man ha så tillgänglig information som möjligt, så att fler besökare kan nås.

Varför tillgänglighet?

Att öka tillgängligheten på sina sidor har flera funktioner. Dels vill man att informationen ska vara lätt att ta till sig, se lika bra ut på mobil och dator, men även att sökmotorerna ska kunna söka igenom innehållet snabbt. Även all marknadsföring man gör på nätet, mår bra av att följa dessa råd om tillgänglighet. På detta sätt kan man hamna högre upp i sökmotorernas listningar och därmed få fler besökare. Att optimera sina sidor för exempelvis Google är ett kapitel för sig och den intresserade kan besöka https://www.wincher.com/se för att prova deras SEO-tjänster gratis i 14 dagar. SEO-arbete är idag väldigt viktigt för alla som vill nå ut effektivt med sitt budskap eller webbinnehåll. Tillgänglighet är också viktigt för alla som använder skärmläsare, där en röst läser upp textinnehållet. Man vill med en god tillgänglighet sätta en standard på internet, och göra det lättare att föra över information mellan olika plattformar. Det finns med andra ord massor att tjäna på att öka webbinnehållets tillgänglighet.

Lathund för tillgänglighet på webben

Några av de viktigare punkterna är bland annat att webbinnehåll med text och bild är infört på rätt sätt. Text ska vara tillräckligt stor och skriven med god kontrast. Exempel på bra kontrast är förstås svart text mot vit bakgrund. Bilder bör placeras med alternativ text, som förklarar vad som syns på bilden. En text ska vara skriven med en logisk uppbyggnad och innehålla underrubriker, samt punktlistor där det är möjligt. Använder man menyer ska de vara lätta att navigera mellan. Här kommer en lista att bocka av, för att få med det viktigaste:

  • Skriv innehåll med tydligt typsnitt och använd huvudrubrik samt underrubriker.
  • Tillåt att det finns “luft” mellan alla delar på hemsidan. Ingen vill ha information på varje kvadratcentimeter av skärmen.
  • Säkerställ att sidorna ser lika bra ut på en mobiltelefon. Sidorna bör vara responsiva, det vill säga att de anpassas helt efter skärmens storlek.
  • Bilder bör ha alternativ text. Ett par meningar som talar om vad som finns på bilden räcker. Är bilden helt igenom dekorativ räcker det som förklaring.
  • Man ska undvika att skriva eller förmedla text i en bild. Ett exempel på en sådan felanvändning skulle kunna var en matmeny som man fotograferat. I det fallet borde alltså matmenyn ha skrivits in för hand på sidan, med vanlig text under bilden. Skärmavläsare kan inte läsa av text som fotograferats.
  • Kontrasterna bör vara funktionella. Gul text på vit bakgrund är fel väg att gå, medan exempelvis mörkblå text på vit bakgrund skulle fungera.