Det tog några år efter Internets födelse innan man kom på att Internet var en perfekt plats för att marknadsföra produkter och tjänster. Genom Internet kan man nå ut till potentiella kunder över hela Sverige och även i många andra länder. Den lokala butiken på en småort hade plötsligt möjligheter att sälja sina produkter över hela landet. Dock skulle det dröja ytterligare några år innan det gick att få en struktur på marknadsföringen på Internet.
Idag kan du enkelt nå ut till potentiella kunder genom att annonsera på sidor som intresserar dessa personer. Om ditt företag exempelvis säljer skidor kan du lämpligast annonsera på sidor som skriver om skidor, vintersport och vinteraktiviteter. Det finns många olika sätt att marknadsföra sig på nätet idag, det gäller bara att hitta de bästa marknadsföringskanalerna på Internet.
Annonsera på nätet
Om du vill annonsera på Internet kan du kontakta de sidor som du vill annonsera hos direkt. Flera större sidor som exempelvis dagstidningar har en annonsavdelning som du kan kontakta medan du för mindre sidor får ta kontakt via e-post. Vill du få en större spridning på dina annonser kan du anlita ett affiliate-företag. Det innebär att du tar fram en annons som sedan affiliate-företaget lägger ut till sina medlemmar. Därefter kan ett stort antal sidor välja att annonsera för ditt företag och få betalt per klick eller i samband med försäljning. För denna typ av annonsering kan du lägga upp ett tak över hur mycket det får kosta så att kostnaden inte rusar iväg.
Det går också att annonsera hos den mest använda sökmotorn Google. Det innebär att varje gång som någon söker på en produkt som företaget säljer visas din annons. Det är ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder som är intresserade av företagets produkter.
Företaget bör också ha en säljande hemsida där företaget själva kan marknadsföra sina produkter. Tänk också på att alltid ange adressen till hemsidan på visitkort och utskick som görs. Genom att få in besökare på hemsidan kommer företaget lättare att kunna få kunder att köpa företagets produkter. Dessutom är denna typ av marknadsföring spårbar vilket innebär att du faktiskt kan se hur många personer som väljer att klicka på dina annonser och sedan jämföra det med den ökade försäljningen.