Alla företag har en försäljning av produkter eller tjänster. Vissa företag ägnar sig åt att hyra ut saker eller att låna ut pengar. Det alla dessa företag har gemensamt är att de har kunder och inkomster från sina verksamheter. För att effektivt kunna hantera företagets verksamhet behövs ett bra försäljningsstöd där företaget kan hålla reda på företagets alla försäljningar, produkter och kunder.
Genom ett effektivt och verksamhetsanpassat försäljningsstöd kan företaget genom statistiken också planera för framtida affärer. Ledningen kan i realtid ta del av försäljningsrapporter samtidigt som ekonomiavdelningen får underlag för både bokföring och i vissa fall även för löner. Det finns en hel del färdiga säljstöd på marknaden att köpa som sedan kan anpassas efter företagets verksamhet, vilket innebär att företagen snabbt kan implementera ett nytt försäljningsstöd utan några större utvecklingskostnader eller några risker.
Integrera försäljningsstödet med hemsidan
Om företaget säljer produkter kan företaget enkelt publicera sina produkter på företagets hemsida så att kunderna snabbt kan se vilka produkter som företaget har till försäljning. Det går också att utöka funktionaliteten så att kunderna kan se om produkten finns i lager och även att kunderna kan beställa produkter direkt på nätet.
Genom att integrera försäljningsstödet med företagets hemsida effektiviseras försäljningsarbetet ytterligare. Samtidigt får företaget snabbt kontroll över sin försäljning av produkter eller tjänster. Att använda sig av internetförsäljning kan också bidra till att försäljning av företagets produkter ökar och därmed också bidrar till större lönsamhet.
För företag som säljer tjänster går det också att ge information om företagets tjänster på hemsidan och sedan ge kunderna möjlighet att lämna information så att företaget kan skicka offerter.