En marknadsföringsstrategi är ett måste för ett företag som vill kunna nå ut till både nya som gamla kunder med sina produkter och tjänster. Tidigare behövde man annonsera i tidningar eller ha reklamutskick för att nå kunderna men idag finns det flera olika marknadsföringskanaler att använda sig av.
Det innebär också att det går att göra riktade marknadsföringskampanjer och bättre nå fram till de personer eller företag som verkligen är intresserade av företagets produkter.
Att ha en strategisk IT-kommunikation är viktigt för försäljningen och idag kan företagen använda sig av callcenter och e-post för att nå ut till potentiella kunder. Andra marknadsföringskanaler är Internet där företaget kan annonsera på sidor som vänder sig till personer som skulle kunna vara intresserade av företagets produkter. Att exempelvis ha en annonsplats på Google som innebär att när någon söker på företagets produkter visas annonsen. Det gör att företaget får en mycket mer effektiv marknadsföring.
Företaget kan också använda sig av affiliates vilket innebär att sidor som har information som intresserar potentiella kunder annonserar för ditt företag. Om företaget exempelvis säljer byggmaterial är det lämpligt att annonsera på sidor som skriver om hantverksarbeten.